№ 374 від 12 листопада 2010 р.
Повідомлення для ЗМІ За результатами останніх перевірок Національна рада констатувала у діяльності столичного мовника безпрецедентну кількість порушень, які не були усунені у визначений законодавством термін.
Своє перше попередження ДКП ТРК „Київ” отримала у квітні 2006 року через порушення законодавства про вибори: в ефірі цієї організації продовжувалася передвиборна агітація в переддень та у день парламентських виборів.
Наступна перевірка ТРК „Київ” від 6 березня 2008 року зафіксувала порушення законодавства про рекламу. В ефірі телерадіокомпанії транслювався (за результатами моніторингу до 11 разів на добу) російськомовний рекламний ролик медичного препарату „Золотая пирамидка Ю-Шинсе”, який не містив ні об’єктивної інформації про цей лікарський засіб, ні назви виробника, ні загальних застережень щодо застосування, що є прямим порушенням статей 6, 21 Закону України „Про рекламу”. Зауважимо, що до нашого регуляторного органу надходять численні скарги глядачів щодо недобросовісної реклами лікарських препаратів.
Крім того, в установчих документах телерадіоорганізації були відсутні чіткі відомості про засновника, не затверджено редакційного статуту, а відтак не було утворено спеціального наглядового органу – редакційну раду, яка покликана забезпечувати виконання основних вимог щодо забезпечення точності, об’єктивності, неупередженості та збалансованості інформації, що розповсюджується телерадіоорганізацією.
23 квітня 2008 року, за результатами цієї перевірки, Національна рада ухвалила рішення оголосити попередження ДКП ТРК „Київ” та зобов’язала керівництво компанії протягом місяця привести свою діяльність у відповідність до чинного законодавства України.
Проте, ці порушення не були усунені. Телерадіокомпанія продовжувала порушувати рекламне законодавство: трансляція рекламних блоків не відокремлювалася від інших програм на початку та в кінці її показу.
Наступною позаплановою перевіркою від 13 січня 2009 року було зафіксовано недотримання телерадіокомпанією програмної концепції мовлення: зменшено обсяг культурологічних, просвітницьких, розважальних програм, зовсім відсутні дитячі. Натомість ефір столичної телерадіокомпанії заполонили програми за участі магів, провидців, віщувальників долі, різноманітні вікторини та інтерактивні ігри сумнівної якості з яскравим присмаком шахрайства. Від такого продукту постраждало чимало громадян, серед яких переважно особи похилого віку, пенсіонери, які і без того є соціально вразливими.
В ефірі ТРК „Київ” збільшився також обсяг російськомовного продукту – порушення, на яке Національна рада вказувала неодноразово. Так, російські серіали транслювалися без субтитрування українською мовою. Нагадаємо, що Національна рада своєю позицією про обов’язкове субтитрування намагалася захистити поки що законодавчо не врегульовані права осіб з обмеженими можливостями. Цей факт керівництво пояснило недостатнім фінансуванням та трансляцією архівних передач, які створювалися за іншого законодавства.
8 вересня ц.р. Національна рада розглянула на засіданні результати планової перевірки ТРК „Київ” від 15.04.2010, яка показала, що діяльність ТРК „Київ” приведена у відповідність до чинного законодавства лише частково: знову зафіксовано низку порушень Закону України „Про рекламу”. Так, рекламні блоки в ефірі не відокремлювалися від інших передач (ч. 1, 2 ст. 9), в ефірі з’явилася прихована реклама. (ч. 3, 5 ст. 9). Реклама медичного препарату „Шилентин” проти захворювання на рак транслювалася за участі російського актора Юрія Ніколаєва, а відповідно до закону, реклама лікарських засобів не може містити посилань на терапевтичні ефекти стосовно захворювань, які важко піддаються лікуванню (ч. 5 ст. 21).
Протягом року телерадіокомпанія так і не збільшила обсяг культурологічних, просвітницьких програм та програм власного виробництва, відповідно до своєї програмної концепції мовлення. Дитячі програми повністю відсутні, хоча за умовами ліцензії мають становити 2 год. 30 хв. на добу.
З огляду на три попередніх санкції у вигляді попередження, на підставі результатів перевірки від 15 квітня 2010 року, яка засвідчила, що діяльність телерадіокомпанії не відповідає вимогам чинного законодавства, Національна рада ухвалила рішення про стягнення штрафу, розмір якого буде визначений після прийняття відповідної постанови Кабінету Міністрів України.
28 жовтня ц.р. закінчився термін дії ліцензії ДКП ТРК „Київ” на ефірне мовлення. Відповідно, компанія звернулася до Національної ради із заявою про продовження терміну дії. Національна рада двічі відкладала розгляд заяви, розуміючи, що функціонування телеканалу „Київ” на високому рівні є важливою іміджевою складовою української столиці, і потрібно поставитися до ситуації, що виникла, з максимальним розумінням.
Члени Національної також хотіли почути позицію керівництва телекомпанії та її засновників – міської влади, щодо діяльності столичного каналу.
За словами першого заступника голови КМДА Олександра Попова, який був присутній на засіданні Національної ради, головними кроками на шляху до подолання кризи на телеканалі буде перегляд програмної концепції, адміністрування та менеджменту каналу, і, безумовно, збільшення фінансування.
Однак, на думку членів Національної ради, при тому фінансовому стані, який залишився нинішньому керівництву КМДА у спадок від попередників, а це 1 млрд. 700 млн. грн. дефіциту міського бюджету, сподіватися на суттєве поліпшення матеріального стану комунального мовника найближчим часом не доводиться.
Національна рада ретельно розглянула це питання, і позиція усіх членів була одностайною: відмовити у продовженні терміну дії ліцензії та виставити частоту на конкурс, але дозволити ТРК „Київ” продовжувати мовлення до оголошення конкурсу, у якому телерадіокомпанія має повне право брати участь.
Прес-служба Національної ради
Источник: Прес-служба Національної ради з питань телебачення і радіомовлення
|