Самі втрати і життя в кредит – такої катастрофічної фінансової ситуації ця компанія ще не зазнавала
У відомому тексті Зенона Ласковіка Богдан Смолень попереджав:
Якось прокинешся зранку,
Але не знайдеш «Телеранку»...
Сьогодні цей кабаретковий скетч здійснився, як поганий сон - по 38 роках існування культову дитячу програму знімуть з ефіру раз і назавжди. Так вирішила рада TVP, яка, щоправда, не оголосила військового стану, але свідома того, що стан компанії нагадує руїни польської держави початку 80-х.
Рік у мінусі
Такої ситуації на Суспільному телебаченні ще не було - вперше в історії TVP SA закінчило фінансовий рік зі збитками. Втрати компанії за 2009 рік склали 115-120 млн. злотих. Богуслав Шведо, голова наглядової ради TVP, оголосивши минулого тижня красномовні цифри, зітхнув із полегшенням, бо боявся, що негативні фінансові результати компанії перевищать 200 мільйонів. Це, втім, не заперечує факту, що фінанси громадського телебачення тануть на очах, і все вказує на те, що вже не за горами останні епізоди мильної опери під назвою «Падіння TVP».
Ще два роки тому компанія мала більш ніж 100 млн. злотих прибутку і 157 млн. злотих капіталу. Сьогодні ж зрізано оклади всім працівникам в середньому на 20 відсотків (при тому, що компанія й надалі нараховує в кілька разів більше людей, ніж група TVN і Polsat), а бюджети навіть найкращих програм і серіалів - в середньому на 25 відсотків. Кілька культових позицій зникли з сітки мовлення TVP. Не буде вже «Złotopolski» («Золотопольські»), під знаком питання програми-локомотиви «Plebania» («Парафіяльна вітальня»), «Barwy szczęścia» («Барви щастя»), «Londyńczycy» («Лондонці»), «Ojciec Mateusz» («Панотець Матеуш»). Гостра економія, однак, допомогла дуже мало, бо на Воронича (адреса штаб-квартири TVP - прим. перекладача) досі бракує готівки практично на все. Люди бояться, що не отримають навіть утятих зарплат, а позаштатні продакшни витрачають останні власні гроші на утримання команд, бо TVP боргує їм по кілька мільйонів злотих по давно прострочених рахунках-фактурах.
Штаб-квартира TVP - під заставою
Саме тому президент TVP Ромуальд Ожел гарячково вирішив позичити на поточну діяльність 100 млн. злотих у банку Pekao SA. На зустрічі з представниками діючих у TVP профспілок Ожел заявив, що без кредиту може забракнути грошей для виплати заробітної плати. Такі обігові кошти кредиту можуть бути запущені за певних умов - після Ради директорів та Наглядової ради TVP їх все одно має затвердити власник, а саме міністр фінансів. Александр Ґрад (міністр фінансів Польщі - прим. перекладача), досі не дуже міг щось чинити щодо управління TVP і його активами, бо має право призначити тільки одного члена наглядової ради і затверджувати або відхиляти річну бухгалтерську звітність, що жодним чином не впливає на ситуацію в компанії. Але саме по кредиту його голос є важливим, бо його забезпеченням має слугувати державне майно, тобто штаб-квартира TVP.
Міністр Ґрад вважав би за краще не погодитися на кредит, хоча б навіть через досі засекречені результати аудиту 2007 року, який виявив заниження прибутків компанії на понад 100 млн злотих. Або через опублікований кілька місяців тому рапорт NIK (Найвища контрольна палата - прим. перекладача), який свідчить, що в 2007-2009 роках через хаотичну кадрову політику і порушення в господарській діяльності TVP втратила майже 150 млн. злотих. Сюди ж можна додати невтішні оцінки Національної трудової інспекції й Управління податкового контролю. Результатом стали заяви до прокуратури за підозрою у скоєнні злочину. «Розслідування триває», - запевняє Матеуш Мартинюк, представник варшавської Районної прокуратури. Незважаючи на це, з Міністерства фінансів є звістки, що Ґрад погодиться на кредит для TVP, бо розраховує, що позика остаточно потопить компанію, яка не зможе віддати борги.
На TVP чекає приватизація
...І таким чином розпочне приватизацію TVP в рамках стягнення боргів. Такий сценарій цілком реально розглядають в Міністерстві фінансів, бо ніхто там уже не зважає ані на вимучений творцями проект - із загальним податком на телебачення, ані на ухвалення проекту Уставу телебачення, підготовленого міністром культури Богданом Здроєвським. В згаданому проекті серед іншого мали міститися пункти про ліквідацію передплати та приватизацію левової частки суспільного телебачення з TVP2 включно.
Такі вилами по воді писані плани реформ польського телебачення є ніби нормою! Практично кожна правляча команда замислювалася, що робити з цією головоломкою. Найчастіше звертали погляди на приклади британської BBC чи німецької ARD, але нічого не виходило, бо як і раніше було важко знайти ефективні джерела фінансування. Але ніхто ще не був готовий до того, що готове рішення знаходиться у США, і, ймовірно, справді варте пильної уваги.
Public Broadcasting Service, або суспільне телебачення США з'явилося через 40 років після створення комерційних NBC і ABC. Американське суспільне телебачення тільки за назвою нагадує польське телебачення. TVP має вісім регіональних корпунктів, які мають власні студії, а PBS - це аж 356 пунктів в різних містах і регіонах. Вони мають спільний бренд, проте різне керівництво. Деякими відділами керують фонди, іншими - асоціації, коледжі або університети. Не існує централізованого управління, великої студії і спільного ньюзруму. PBS не є комерційною компанією, тому не розраховує на прибутки. Американці також не знайомі з поняттям «передплата на телебачення».
Громадяни, скиньмося на ТБ!
У PBS, хоча в це важко повірити, теж немає реклами - гроші на суспільне телебачення в США добувають по-іншому. Тільки одна п'ята надходить від федеральних дотацій, така ж частина - від певного штату, але найважливішим джерелом є так звані телевізійні пожертви. Двічі на рік, зазвичай перед святами, по всій країні відбуваються концерти за участю найбільших зірок. На них люди просто жертвують на суспільне телебачення.
Натомість отримують те, про що поляки можуть тільки мріяти. На Public Broadcasting Service політиків не запрошують «ні до танцю, ні до ружанцю», а інформаційні служби, коли йдеться про політику, такі пІсні, як вареники з капустою. Сітку мовлення PBS заповнюють культурні, освітні й науково-популярнім програми, які в Польщі отримують через супутник. Якщо все ж порівнювати з чимось американське суспільне мовлення, то хіба що з нішевим каналом TVP Kultura, створеним на кшталт французько-німецького ARTE.
Проте американські суспільні телевізійні канали, принаймні раз на тиждень, дивиться 61 млн. глядачів, а їхні показники кращі, ніж у комерційних CNN, Discovery і HBO. Однак не варто сподіватися, що американська модель суспільного телебачення незабаром з'явиться в Польщі, принаймні в найближчому майбутньому. Адже хто ж погодиться зі страшною думкою, що суспільне телебачення має бути культурно-освітнім, а дивитися його зможе кожен охочий! Тому, якщо ще цього року до керівництва TVP завітають прокурори, то паралізована слідством компанія почне згасати ще швидше, з блакитних екранів зникне навіть «M jak miłość» («Кохання як кохання», серіал - прим. перекладача), а працівники позбудуться будь-яких виплат, бо закінчиться кредит. За рік заплутане в боргах суспільне телебачення піде з молотка. Залишаться рештки TVP1, і якщо захочемо там подивитися якісь цікаві програми, то будемо змушені скинутися. Може, це цілком розумний бізнес-план?
Источник: Телекритика
|