Не вмієте домовлятись і залагоджувати конфлікти – на вихід! Дізнавшись про конфлікт між членами знімальної групи СТБ, Володимир Бородянський звільнив усіх – і винуватців, і постраждалих.
З 2 по 17 жовтня журналіст Олена Косенко, режисер Олександр Усік та оператор Денис Пономаренко працювали в Росії над черговим фільмом із циклу «Мосфільм. Невідома версія». Нині всі вони вже не працюють на СТБ: голова правління каналу Володимир Бородянський, дізнавшись про конфлікт у знімальній групі, прийняв «соломонове рішення» - звільнити всіх. Нічого собі, з’їздили… У Росії знімальна група у складі Косенко, Усіка, Пономаренка та ще одного оператора – Сергія Петрова – готувала випуск «Невідомої версії» про фільм «Собаче серце». Для Олександра Усіка робота над цим проектом мала стати першим досвідом на телебаченні, оскільки раніше він знімав студентські фільми та відеокліпи, а останні півроку працював директором відеостудії. Бути режисером документалки «Собаче серце. Невідома версія» Олександру запропонувала Олена Косенко влітку 2008 року. «Ідея мене зацікавила, оскільки цей фільм мені дуже подобається, і я з радістю погодився на її пропозицію, - розповідає режисер. – За два місяці всі деталі було узгоджено, і я підписав угоду на виробництво однієї документальної програми. При цьому канал СТБ зобов’язувався надавати нормальні умови для роботи й забезпечувати мене всім необхідним». Для документального фільму слід було взяти інтерв’ю в режисера, оператора, композитора а також у акторів, які знімались у фільмі «Собаче серце». З операторами Сергієм Петровим та Денисом Пономаренком Косенко та Усік зустрілись уже в Росії, де ті вже місяць працювали над іншими проектами. Конфлікт виник уже в перший день після приїзду. «Я приїхав на день пізніше за Олену Косенко і відразу познайомився з операторами, - розповів Усік. – Запитав: ”Хлопці, ви дивились фільм «Собаче серце»?”. Вони відповіли, що дивились колись давно. Після цього Олена сказала, що вчора вдень віддала операторам диск із проханням передивитись фільм, аби розуміти, що за люди будуть у нас у кадрі. Проте оператори її прохання не виконали. Тоді я поставив запитання, що стало причиною всіх подальших неприємностей: ”А чому ви не подивились?”». На це запитання оператори дуже образились. «Потім виявилось, що, оскільки я нещодавно працюю на каналі, для них я – людина, яка нічого не важить, оскільки ще не встиг довести, що я чогось вартий. Вони казали, що мої думки їм не цікаві, і вони робитимуть усе по-своєму, мені ж рекомендували не втручатись і не заважати», - згадує Усік. Обурило його і зневажливе ставлення операторів до героїв фільму: «Приміром, художник Володимир Светозаров відмовився сісти у кадр через напружену атмосферу, яку створювали саме оператори. Напруженою була ситуація на знімальному майданчику під час інтерв'ю з композитором Володимиром Дашкевичем. Врешті-решт ми таки записали інтерв'ю, але під час підготовки від Сергія Петрова постійно лунала ненормативна лексика…». Після інтерв’ю з Володимиром Дашкевичем усі члени знімальної групи вирішили обговорити подальшу роботу. Тоді, за словами Олександра Усіка, на його адресу пролунали перші погрози. «Денис Пономаренко сказав мені просто: мовчи, мовляв, бо ми тобі голову проламаємо, по стінці розмажемо, ти – ніхто, ти – не людина, студент, який невідомо звідки прийшов. Якщо скажеш хоч слово, ми тебе вб’ємо, і ніхто не знайде», - каже він. Погрози тривали й далі, і, зрештою, Олександр мусив виїхати до Києва раніше. «Коли ми їхали з останнього інтерв’ю додому, в присутності водія і Олени пан Пономаренко почав кидатись на мене з погрозами: мовляв, якщо я скажу ще хоч слово, він проламає мені голову. В той самий день я зібрав речі і поїхав додому». Олена Косенко, на відміну від початківця Олександра Усіка, на телебаченні працює вже 13 років – сценаристом, редактором і журналістом. У проекті «Мосфільм. Невідома версія» Олена зробила три фільми. «Завжди, хоч де б я працювала, мої колеги, зокрема оператори, ставали моїми друзями і співавторами. Тож ситуація, що склалась під час мого останнього відрядження, для мене була абсолютно дикою. Не лише у професійному середовищі, але й взагалі у житті я вперше стикнулась із такою, м’яко кажучи, неадекватністю. Ці люди не розуміли, що операторська майстерність полягає не лише у створенні якісної телекартинки, але й в умінні з повагою ставитись до колег і героїв проекту», - розповідає вона. Олена Косенко оцінює загрозу життю Усіка як цілком реальну: «Денис Пономаренко – колишній боксер із Донецька. Розмови з колегами він звик вести, вимахуючи кулаком перед їхнім обличчям. У нашому випадку ці розмови супроводжувались лайкою і погрозами. Наприклад, звільнити нас із режисером, бо це йому, Пономаренку, нічого не варто, адже він – найкращий друг самого Бородянського. У ситуації, коли неадекватна й дуже агресивна людина обіцяє проломити голову іншій, краще ізолювати їх, тому, коли режисер вирішив поїхати, я його відпустила. Чинити перешкоди людині в такій ситуації я не маю ані юридичного, ані морального права. Якби дійшло до рукоприкладства – а це було цілком імовірно – я б нічим не зарадила своєму режисеру, адже я фізично слабша за двох операторів». За словами Олени, на поведінку цих двох операторів співробітники СТБ скаржились і раніше. То хто з вас дівчинка? Повернувшись до Києва, Олена Косенко й Олександр Усік повідомили про конфлікт топ-менеджерів СТБ. Втім, за словами Олени, про неадекватну поведінку операторів на знімальному майданчику вона повідомляла керівництво проекту ще під час роботи в Росії. У перший день після повернення з відрядження у Косенко забрали касети з відзнятим матеріалом, і близько тижня вона не могла з’ясувати, чи працюватиме над проектом далі. Коли стало остаточно зрозуміло, що жодних санкцій до операторів-хуліганів застосовано не буде, кілька колег Олени та Олександра написали Володимиру Бородянському лист на підтримку останніх. У листі вони попросили керівника каналу захистити постраждалих. «Реакція пана Бородянського була дивовижною: він розлютився. Викликав до себе в кабінет мене, режисера й операторів. Зробив він це з єдиною метою: познущатись із режисера, облити брудом мене й оголосити, що троє з нас звільнені. Другого оператора – Сергія Петрова – він залишив», - розповідає Олена. Після цього голова правління оголосив загальні збори департаменту виробництва власного продукту, де, за словами Олени, їй та Усіку знову дісталось. «Володимир Бородянський називав Олександра „дівчинкою”, а мене – „не дівчинкою”. Висновок зборів був очевидний: хто насмілиться скаржитися, або ж, боронь боже, захищати та підтримувати колег, буде негайно покараний», - каже журналістка. Керівник проекту «Мосфільм. Невідома версія» Оксана Трощановська, за словами Олександра Усіка, повідомила всім своїм підлеглим, щоб вони «не сміли звертатись до будь-якого керівництва телекомпанії, а звертались лише до свого безпосереднього керівництва, тобто до неї». Як виявилось, спершу керівництво департаменту мало намір обмежитись доганою всім членам знімальної групи. Проте після листа на підтримку Косенко і Усіка Володимир Бородянський розгнівався: «його дуже обурило те, що режисер повів себе „як дівчинка”, втік зі зйомок, злякався і почав скаржитись, а він би, мовляв, „як справжній чоловік” розібрався». Тоді керівник каналу вирішив звільнити Усіка, Косенко й Пономаренка. Вас звільнено, тобто скорочено Олександр Усік та Денис Пономаренко залишили канал, а ось Олена Косенко вирішила ознайомитись із офіційною причиною свого звільнення. «І тут виявилось, що такої причини просто не існує. Тож шеф-редактор „запропонував” мені написати заяву „за власним бажанням”. Я, звісно, відмовилася, адже щойно мене звільнив сам пан Бородянський. Як наділена владою людина він має відповідати за свої рішення. Я вирішила дочекатися наказу», - розповідає вона. За три дні, ще раз поцікавившись, чи не з’явилось в Олени «власного бажання» піти з роботи, їй вручили наказ про скорочення штату. «Зменшення витрат на виробництво програмного продукту” потребувало скоротити саме мою посаду... „Для вас роботи немає”, - заявив мені заступник пана Бородянського пан Клишавчук», - каже Олена. Офіційно вона продовжує працювати на каналі до 29 грудня, проте їй було заборонено з’являтись на робочому місці і взагалі приходити на телекомпанію. «Відповідно до чинного законодавства я маю бути присутньою на робочому місці весь цей час – до дня звільнення. Думаю, що така заборона насамперед дає роботодавцю потенційну можливість звільнити мене за прогули», - розповідає Олена Косенко. Надати їй письмову заборону перебувати на робочому місці керівництво відмовилось. Крім того, їй виплачують лише третину обіцяної під час прийому на роботу суми. «А решта, як стверджує керівництво, є не що інше, ніж „гонорари та премії”, які виплачуються або ж не виплачуються на розсуд того ж керівництва», - пояснює Олена. Зараз вона розмірковує щодо можливого звернення до суду, якщо її права будуть порушені. «Негативний герой» цієї історії, Денис Пономаренко, на жаль, відмовився говорити на тему скандалу та причин свого звільнення. «Телекритика» поставила низку запитань телеканалу СТБ. Ми попросили відповісти, чи справді звільнення цих людей відбулось на вимогу керівництва у зв’язку з конфліктом під час відрядження до Росії? Чому канал СТБ вирішив не проводити службове розслідування, щоб з’ясувати, хто винен у цьому конфлікті, а звільнив усіх його учасників? Чи справді це сталось після появи листa на підтримку Косенко та Усіка? Якою була мотивація звільнення Олени Косенко? У відповідь ми отримали такий коментар голови правління СТБ Володимира Бородянського: - Телебачення – це колективна робота. Від уміння знаходити спільну мову у творчій групі та домовлятись із колегами залежить успішність проекту. Не можна внутрішні конфлікти та суперечки виносити на героїв програми – це непрофесійно. Режисер просто самовільно покинув зйомки, чим, на мій погляд, засвідчив свою некомпетентність. Керівник знімальної групи не лише не змогла вирішити конфлікт, а й суттєво згустила барви. Як ми вже говорили, знімальний період проекту «Мосфільм. Невідома версія» підходить до кінця: документальний фільм іде за оригінальною стрічкою «Мосфільму», і практично для всіх куплених стрічок «фільм про фільм» уже відзнятий. Тому частина співробітників була скорочена. І ще: я дуже шкодую, що нам довелось розлучитись із дуже професійним оператором Денисом Пономаренком, але так склались обставини.
Наталія Данькова
Источник: Телекритика
|